Londonbor i trafiken

För någon vecka sedan såg jag en rubrik på Aftonbladet, skriven av Jeremy Clarkson (från Top Gear), som påstod att Britterna är de bästa bilförarna i världen. Ha! Det är ett skämt!
Under mina tidigare visiter till Storbritannien så har jag inte reflekterat över hur trafiken fungerar, kanske därför att man inte befinner sig i den på samma sätt. Jag lever ju här för tillfället och då lägger man märke till saker som man som turist inte skulle göra. Så som trafiken!
 Jag kan ju nämna det att de är fruktansvärt oorganiserade.  Jag skulle nog tro att den är bättre på landsbygden, men här i London är det katastrof. Någon som hört talas om vänsterregeln?! Nähä, tydligen inte.
Parkering är tillåtet överallt där inget annat nämns och där det inte finns en heldragen gul linje. Så att parkera på en vanlig väg är okej, och när de ska vända för att komma ut så tar stannar de trafiken. Detta med parkera längs väggrenen har sina konsekvenser för den övriga trafiken som du kanske förstår. Det finns vid dessa vägar inte mycket rum för mötande trafik, till den gränsen att någon kan vara tvungen att köra upp på trottoarkanten för att passera. Att ha en buckla eller två på bilen hör nog till vanligheterna.

I Sverige, vid rödljus, har vi ju olika körfält för om du ska fortsätta rakt, köra höger eller vänster. Nå, jag har sett ett enstaka platser här där de har det på det viset men annars så är det ett virrvarr med bilar. Bilar som står mitt i vägen för att köra höger men måste släppa fram de som ska köra rakt innan de korsar vägen. Det stoppar även upp de som kommer bakifrån och ska fortsätta rakt, de kanske blir ståendes där och får vänta tills nästa gång det blir grönt ljus. Irriterande!

   Jag kan väl bara lugnt konstatera att vara född och uppvuxen i Sverige gör att jag nu anser att jag är behagligt bortskämd med det mesta här i livet. För det enda jag kan komma på att britterna är bättre på än vad vi är så är det drama serier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar