Britterna och dess ickeexisterande isolering

Vem missade att lära britterna det där med isolering? Klimatet är inte så mycket annorlunda här jämfört med Skandinavien, men vi kan minsann göra energisnåla byggnader. Jag kan med viss mån acceptera att de äldre byggnaderna inte är något vidare bra isolerade, för våra tidigare byggnader har också vissa fel. Men de nya byggnaderna här är också dåligt isolerade. Låter jag upprörd?! Ja, det kanske jag är en aning också. Jag kan ju påstå att jag kommer uppleva en kall vinter, och det mestadels inomhus. Mitt sovrumsfönster är englasfönster och kallraset som kommer därifrån är något som jag aldrig tidigare upplevt, i alla fall när det blåser. När det blåser ute så blåser det nästan rakt igenom detta Viktorianska huset anno 1900.
Jag fick bege mig till Westfield, som har över 100 butiker under samma tak, för ett par veckor sedan för att införskaffa pyjamas. Jag behöver pyjamas för att klara av att hålla mig varm(!), och då menar jag långärmat. Dessutom så har Clare köpt mig en elektrisk filt. Vad är det kanske du undrar. Jag kan tala om att du placerar den i sängen, under lakanet, och innan du går till sängs så slår du på den för att sedan återvända till en väl uppvärmd bädd. Låter mysigt kanske, och ja det är väldigt mysigt, men det är ganska ledsamt att de behövs. Clare ska även kolla på en huvudgavel åt sängen då huvudändan står mot ytterväggen, men det längre fram när det börjar bli ännu kallare.

Så alltså! Jag lägger mig i en färdiguppvärmd säng på kvällen med, än så länge, min långärmade tröja på och om jag har tur fryser jag inte allt för mycket under nattens gång. Detta gör att jag uppskattar Sverige och dess byggnader med bra isolering. Tänk på vad bra du har det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar